PENGURUSAN KEWANGAN
Mendengar dan Bertutur
AKTIVITI
Sarah bertutur dengan abangnya dan
membaca apa yang ditulis oleh abangnya secara atas talian menggunakan
“Whatsapp” untuk mengetahui cara untuk
merancang kewangan.
Sarah menceritakan
kembali kepada Fatihah cara menguruskan kewangan dengan baik selepas membaca
“Whatsapp” daripada abangnya.
Sarah :
|
Fatihah, kamu
sudah tahukah cara menguruskan kewangan dengan baik ?
|
Fatihah:
|
Belum Sarah, kamu
sudah tahukah?
|
Sarah :
|
Ya saya
mendapatkan maklumat daripada abang saya melalui teknologi “whatsapp”.
Antara caranya
ialah
1) Rancang
perbelanjaan
- Menjamin masa
hadapan yang cerah seperti sediakan payung sebelum hujan
2) Belanja dengan
bijak
- Wajib mengetahui
cara cara membelanjakan wang dengan bijak kerana "Jimat Cermat Amalan
Mulia"
3) Menyimpan wang
di Tempat yang selamat
- Baki wang perlu
direkod dan di simpan tempat yang selamat.
|
Fatihah:
|
Oh begitu, selepas
mendengar penjelasan daripada kamu, saya sudah tahu cara menguruskan kewangan
dengan baik. Terima kasih sarah.
|
Sarah :
|
Sama-sama Fatihah
|
1.6.2
Sarah dapat berkomunikasi menggunakan teknologi secara bertatasusila
dengan abangnya bagi menyatakan
permintaan dan memperoleh maklumat; dan pembacaan menggunakan ayat yang
mengandungi peribahasa. Manakala Fatihah mampu mendengar dengan teliti apa yang diberitahu Sarah.
Membaca
Simpanan
Masa Hadapan
AKTIVIT
Cikgu
Unna meminta murid kelasnya mencari maklumat tentang simpanan untuk pendidikan dan mencari beberapa ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan petikan yang dijumpai bagi tujuan sebagai persediaan untuk peperiksaan pertengahan tahun. Salah
seorang muridnya iaitu Auni mendapatkan maklumat daripada Berita Harian Online.
2.3.2 Murid membaca dan memahami ayat yang
mempunyai ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek dan prediket secara
mekanis dengan betul pada tahap sangat terperinci, konsisten, dan menjadi model
teladan.
Menulis
Agihan
Bijak
AKTIVITI
Cikgu Unna meminta murid kelasnya untuk
membuat draf perenggan pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif
dengan betul menggunakan tajuk pengagihan wang dengan bijak.
PENDAHULUAN
|
Pada dua hari yang lepas, aku baru
sahaja memenangi wang berjumlah Rm300 dalam pertandingan menyanyi yang dianjur
oleh sekolahku. Ketika itu, aku masih tidak tahu bagaimanakah caranya untuk
menggunkan wang itu. Yang aku tahu, aku perlu menggunakan duit itu ke arah
kebaikan.
PENUTUP
|
-
Perbelanjaan
yang kearah kebaikan.
-
Menggunakan
wang secara berhemat.
3.7.1 Murid dapat menulis teks untuk
menyampaikan maklumat secara kohesi dan koheren dengan menggunakan bahasa yang
santun; menghasilkan draf penulisan dan penulisan kreatif dengan betul pada
tahap kukuh.
Bahan Rujukan
Bahan Rujukan
Siti Sarah Binti Abdul Malek, Nurfarah Lo Binti Badullah
& Sarawati binti Tumirah (2014), Bahasa Melayu Tahun 5, Shah Alam, Dewan
Bahasa dan Pustaka
CompareHero.my (Nov
17, 2017), 5 Tips Bijak Uruskan Kewangan Peribadi daripada https://www.comparehero.my/money-tips/articles/tips-bijak-uruskan-kewangan-peribadi
DSKP Bahasa Melayu KSSR Tahun 5
Berita Harian Online (Ogos 30,2018) daripada https://www.bharian.com.my/berita/pendidikan/2018/08/468058/simpanan-awal-jamin-masa-depan-anak
No comments:
Post a Comment