PENGURUSAN KEWANGAN


PENGURUSAN KEWANGAN

Mendengar dan Bertutur

 Bijak Mengurus Wang 

AKTIVITI  
Sarah bertutur dengan abangnya dan membaca apa yang ditulis oleh abangnya secara atas talian menggunakan “Whatsapp” untuk  mengetahui cara untuk merancang kewangan.









Sarah menceritakan kembali kepada Fatihah cara menguruskan kewangan dengan baik selepas membaca “Whatsapp” daripada abangnya.

Sarah :
Fatihah, kamu sudah tahukah cara menguruskan kewangan dengan baik ?

Fatihah:
Belum Sarah, kamu sudah tahukah?

Sarah :
Ya saya mendapatkan maklumat daripada abang saya melalui teknologi “whatsapp”.
Antara caranya ialah
1) Rancang perbelanjaan
- Menjamin masa hadapan yang cerah seperti sediakan payung sebelum hujan
2) Belanja dengan bijak
- Wajib mengetahui cara cara membelanjakan wang dengan bijak kerana "Jimat Cermat Amalan Mulia"
3) Menyimpan wang di Tempat yang selamat
- Baki wang perlu direkod dan di simpan tempat yang selamat.

Fatihah:
Oh begitu, selepas mendengar penjelasan daripada kamu, saya sudah tahu cara menguruskan kewangan dengan baik. Terima kasih sarah.

Sarah :
Sama-sama Fatihah



1.6.2  Sarah dapat berkomunikasi menggunakan teknologi secara bertatasusila dengan abangnya bagi  menyatakan permintaan dan memperoleh maklumat; dan pembacaan menggunakan ayat yang mengandungi peribahasa. Manakala Fatihah mampu mendengar dengan teliti  apa yang diberitahu Sarah.


Membaca

Simpanan Masa Hadapan

AKTIVIT
Cikgu Unna meminta murid kelasnya mencari maklumat tentang simpanan untuk pendidikan dan mencari beberapa ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan petikan yang dijumpai bagi tujuan sebagai persediaan untuk peperiksaan pertengahan tahun. Salah seorang muridnya iaitu Auni mendapatkan maklumat daripada Berita Harian Online. 







2.3.2  Murid membaca dan memahami ayat yang mempunyai ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek dan prediket secara mekanis dengan betul pada tahap sangat terperinci, konsisten, dan menjadi model teladan.


Menulis

Agihan Bijak

AKTIVITI
      Cikgu Unna meminta murid kelasnya untuk membuat draf perenggan pendahuluan, isi dan penutup dalam penulisan kreatif dengan betul menggunakan tajuk pengagihan wang dengan bijak.

PENDAHULUAN


Pada dua hari yang lepas, aku baru sahaja memenangi wang berjumlah Rm300 dalam pertandingan menyanyi yang dianjur oleh sekolahku. Ketika itu, aku masih tidak tahu bagaimanakah caranya untuk menggunkan wang itu. Yang aku tahu, aku perlu menggunakan duit itu ke arah kebaikan.


PENUTUP

-       Perbelanjaan yang kearah kebaikan.
-       Menggunakan wang secara berhemat.


3.7.1  Murid dapat menulis teks untuk menyampaikan maklumat secara kohesi dan koheren dengan menggunakan bahasa yang santun; menghasilkan draf penulisan dan penulisan kreatif dengan betul pada tahap kukuh.





Bahan Rujukan 
Siti Sarah Binti Abdul Malek, Nurfarah Lo Binti Badullah & Sarawati binti Tumirah (2014), Bahasa Melayu Tahun 5, Shah Alam, Dewan Bahasa dan Pustaka

CompareHero.my  (Nov 17, 2017), 5 Tips Bijak Uruskan Kewangan Peribadi daripada  https://www.comparehero.my/money-tips/articles/tips-bijak-uruskan-kewangan-peribadi

DSKP Bahasa Melayu KSSR Tahun 5







                                  

No comments:

Post a Comment