KEUSAHAWANAN




MENDENGAR DAN BERTUTUR


AKTIVITI
 Pelajar diminta untuk mendengar audio yang telah dipasangkan oleh guru masing-masing mengenai usahawan cemerlang.

USAHAWAN CEMERLANG

 NAMA                 : Datuk Seri Dr Hajjah Hasmizah Othman
 LAHIR                 : 24 Oktober 1971
PENDIDIKAN      : Sarjana Muda Pendidikan ( Kesusasteraan Melayu dan Sejarah) di Universiti Sains Malaysia
JAWATAN          : Pengasas Vida Beauty Sdn Bhd 
PENCAPAIAN    : Menerima Darjah Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) yang membawa    gelaran Datuk Seri yang dianugerahkan oleh Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 25 Oktober 2014.

KEJAYAAN        : Tidak pernah berhenti berfikir, sentiasa menampilkan konsep dan idea baharu   untuk     memberi impak yang besar terhadap perniagaannya
·         Vida Beauty Cosmetics
·          DSV Gold and Jewelry
·         Millenia Qu Puteh
·          Pamoga Vida Beauty
·          Qu Puteh Beauty
1.6.1 Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersurat dan tersirat daripada teks yang telah diperdengarkan, dengan tepat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila


.MEMBACA


AKTIVITI

Pelajar diminta untuk membaca teks yang diberikan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul

USAHAWAN GIGIH
PENTERNAK LEBAH BERJAYA

Memilih untuk menternak lebah madu sekitar tahun 2007 memang tidak terfikir oleh Encik Shaiful Hizam yang berumur 30 tahun untuk masuk dalam industri pemakanan kerana beliau sendiri merupakan pengusaha gimnasium yang terletak di Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Namun kini beliau telah mengusahakan ladang lebahnya sendiri di ladang Carambola Bee Farm yang terdapat di beberapa tempat seperti Semenyih, Selangor dan Parit Sikom, Simpang Renggam, Johor. Kini  usahawan muda itu mampu meraih pendapatan kira-kira RM8,000 sebulan melalui lima kotak atau koloni lebah yang dihuni oleh 70,000 ekor lebah bagi setiap kotak.Katanya, beliau mula tertarik dengan bidang ini apabila teringat tentang khasiat madu seperti yang pernah dibacanya dalam hadis Rasulullah. “Saya mula membuat kajian tentang tawaran dan permintaan madu di seluruh dunia”. Beliau juga telah menceritakan serba sedikit mengenai pengalamannya ketika memelihara beratus-ratus ekor lebah dengan hanya bermodalkan RM 12,000 dan memulakan industri ini hanya di belakang rumahnya atau ditumpangkan di kebun-kebun buah-buahan.

AKTIVITI
Berdasarkan petikan di atas, isikan tempat kosong dalam ruangan yang telah disediakan dalam peta buih dengan butiran-butiran yang betul dan tepat .





2.3.1 Membaca pelbagai bahan yang mengandungi pelbagai ragam ayat secara mekanis dengan lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.






MENULIS



Pelajar diminta untuk melengkapkan peta pemikiran berdasarkan bahan yang telah dibaca, seterusnya menulis karangan berbentuk syarahan, pidato, atau ucapan berdasarkan maklumat yang telah diisi dalam peta pemikiran.














3.6.2 Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul berbentuk syarahan, ucapan, dan pidato dengan betul serta menggunakan bahasa yang santun.



KATA ADJEKTIF DAN KATA BANTU


JENIS- JENIS KATA ADJEKTIF 




JENIS-JENIS KATA BANTU







AKTIVITI

Murid dikehendaki untuk mengisi tempat kosong dengan menggunakan kata adjektif dan kata bantu yang sesuai

    1.Buah anggur berwarna __________.

    2.Unna dimarahi oleh gurunya kerana_________ ke sekolah.

    3.Ibu ___________ menunggu anaknya  yang belum pulang.

    4.Aisyah __________ membaca buku.


5.1.5 Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata bantu mengikut konteks dengan betul.







KATA HUBUNG PANCANGAN RELATIF DAN KATA HUBUNG PANCANGAN KOMPLEMEN





AKTIVITI
Pelajar diminta untuk membina ayat menggunakan kata hubung relatif  dan kata hubung pancangan komplemen.


5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan relatif dan kata hubung pancangan komplemen, mengikut konteks yang betul.




No comments:

Post a Comment